Úprimne. Koľkí z vás ste si porovnávali vaše detstvo s detstvom
vašich detí? Ako ste ho trávili vy
a ako ho trávia dnes vaše deti? Pár desiatok rokov dozadu bolo
vyhľadávanie informácií prácnejšie. Museli sme hľadať v knižniciach,
prepisovať údaje ručne a ak sme chceli niečo zistiť telefonicky, platili
sme za minútu hovoru asi 10x viac ako dnes. Poučné videá sme sledovali na VHS
kazetách (poznámka pre čitateľa narodeného v 21.storočí: VHS= predchodca
DVD a Bluray diskov). Postupom času ľudia prišli na rôzne zlepšováky, pomocou
ktorých si ušetrili čas a námahu. Lenže... Lenže vďaka tomuto
technologickému pokroku máme hneď všetko. Nevravím, že to je zlé a že sám
nevyužívam nové metódy a technológie vďaka ktorým sa viem dostať
rýchlejšie k informáciám. Problémom Nevýhodou však je, že sa už
nemusíme až tak snažiť ako kedysi. A tým lenivieme.
V škôlke sme nemali žiadne maľovanky. Keď sme sa chceli
prejaviť, mali sme kancelárske papiere, na ktoré sme mohli kresliť na tému,
ktorú nám pani vychovávateľky zadali. Kresby boli síce veľakrát kostrbaté
a ťažko identifikovateľné, ale boli z našej hlavy a hlavne boli
zo srdca. V škôlke som sa naučil rozvíjať
fantáziu a premietnuť ju z mojej hlavy na papier.
Neskôr, keď som na základnej škole nevedel pochopiť zadanie
geometrickej úlohy, tak mi môj učiteľ povedal: „No tak si to pekne nakresli...
Poďme!“ A ja som kreslil. Snažil som sa v určitej mierke nakresliť
to, čo som mal zadané v príklade. Vďaka čomu som získal skvelý odhad čo sa týka určovania vzdialeností.
Na strednej škole som na hodinách technického kreslenia
výkresov používal výhradne výkresy a ceruzky. Žiadne kreslenie na
počítači. Iba výkresy a ceruzky. No a mňa išlo vždy róóózdrapiť od
jedu, keď sa mi niečo na výkrese nepodarilo a ja som musel danú súčiastku
prekresliť, pretože čiary boli tak tenké a tak blízko pri sebe, žeby sa to
nedalo vygumovať. Keď bola súčiastka hotová, mali sme ju nakresliť v reze
a premietnuť ju do nárysu, bokorysu a pôdorysu. Vďaka čomu som získal predstavivosť. Vedel som si
perfektne predstaviť ako vyzerajú predmety spredu, zboku a z vrchu bez
toho, aby som mal ten predmet v ruke.
Teraz, keď v práci vysvetľujem nejakú problematiku,
načrtnem skicu s kótami, na ktorej popíšem, kde je aký problém. Na základe
predošlých skúseností využívam v práci získanú zručnosť.
Možno povolanie profesionálneho maliara pre vás nie je to
pravé orechové. Možno mnohí z vás nebudete musieť pracovať v programoch, kde je
potrebné niečo kresliť. A možno nikdy nebudete potrebovať vedieť asi ako ďaleko
a ako vysoko je prekážka, ktorú budete musieť zdolať. Tak potom načo by
vám bola taká zručnosť ako je kreslenie?
Odpoveď je jednoduchá: Na vizualizáciu svojich snov.
Mnoho ľudí má sny, ktoré si dennodenne radi predstavujú.
Premietajú si ich pred očami ako na filmovom plátne. Niekedy si stačí tieto sny
jednoducho vytlačiť ako obrázok z internetu, ale veľakrát to nejde.
Pretože naše sny a naše predstavy sú také, aké ešte nikto nikdy nevidel. Možno
máte podnikateľský plán na perfektný biznis. Chcete vytvoriť produkt, ktorý
ešte na trhu nie je alebo len vylepšiť ten, ktorý už na trhu je. Alebo ak máte
v hlave premyslenú perfektnú službu pre ľudí, budete si potrebovať
načrtnúť minimálne web stránku, jej rozloženie a schému čo má kto
a kedy spraviť. Dá sa to aj bez toho. Ale ak už máte niečo pred sebou, ak
už ste to dostali z hlavy na papier, vaša motivácia rastie a vy sa
viete omnoho ľahšie zamerať na dosiahnutie vášho cieľa. A viete ako premeníte
váš sen na cieľ? Priradíte mu dátum. Ak už budete mať dátum, potrebujete len
sériu správnych krokov a vlastnú sebadisciplínu aby ste dosiahli čo
chcete...
A takisto je to aj s deťmi. Deti majú tiež svoje
sny a predstavy. Preto by sme ich mali podporovať vo vzdelávaní a kreativite.
Nechajte ich kresliť, vymaľovávať, napĺňať ich svet farbami. Učme ich chápať
súvislosti a vizualizovať. Ako dobrá pomôcka slúžia napríklad motivačné
rozprávky z projektu Nakresli si príbeh. V týchto
príbehoch je hlavnou postavou zvieratko a príbeh je postavený na základe
citátu, ktorý je na začiatku deja. Príbehy sú poučné, výchovného charakteru
a navyše je pod príbehom priestor, do ktorého má dieťa nakresliť to, čo si
z príbehu zapamätalo alebo čo sa mu páčilo. Tým sa podporuje jeho chápanie
príbehu, tvorivosť a kreativita. Príbeh dostáva svoju grafiku
a nadobúda jedinečnosť. Garantujem vám, že nikto na svete nenakreslí
rovnaký obrázok k tomu istému príbehu. Pretože každý z nás je
jedinečný. Tak ako kresby v týchto príbehoch.
A že bude mať pes dva chvosty? Nech má. Nikdy neviete
čo bude v budúcnosti. O pár rokov, keď deti siahnu po tomto príbehu,
pousmejú sa nad tým, ako kreslili, a pochopia citát bez toho, aby si
museli znova prečítať príbeh. Podporme ich preto v tvorivosti, rozvíjajme
ich chápavosť a nechajme ich snívať bláznivé sny... Pretože v našej hlave, nie je nič nemožné.
Ak máte záujem o zaslanie príbehu, napíšte na: nakreslisipribeh@gmail.com alebo FB/ Nakresli si príbeh. Bude vás to stáť len chvíľu času a ja vám obratom pošlem zdarma ďalší príbeh :-)
Ak máte záujem o zaslanie príbehu, napíšte na: nakreslisipribeh@gmail.com alebo FB/ Nakresli si príbeh. Bude vás to stáť len chvíľu času a ja vám obratom pošlem zdarma ďalší príbeh :-)